Pustit se do toho, nebo ne?
Prvním a často úplně nejtěžším krokem pro předsedy SVJ a správce je rozhodnout, zda se vůbec do rekonstrukce, renovace nebo opravy, která zatím není havarijní, ale může se v ni brzy „zvrtnout“, pustit. Obvykle to znamená spoustu zvažování pro a proti. Tady může pomoci jednoduchá metoda dvou sloupců PRO x PROTI. Sepsání všech kladů, které zamýšlený projekt přinese na jedné straně, a na druhé straně všech negativ, které s sebou ponese. Porovnání obou stran pomůže výboru vytvořit si lepší přehled a může i vizuálně jednoznačně ukázat, zda se do akce pouštět, nebo ne. Je dobré chtít seznam po každém členovi výboru. Někdy to, co vidí jeden jako +, může druhý vnímat opačně. No a mít v ruce takový graficky zpracovaný seznam vám pak samozřejmě pomůže protlačit záměr u majitelů bytových jednotek.
Ten, nebo ten? Kdo půjde z kola ven?
Dalším krokem jsou kalkulace a propočty. Vždy je třeba mít vše podloženo čísly, tedy kolik to bude stát dnes, kolik bude asi stát, když necháme stávající špatný stav ještě zhoršovat, a co dobrého projekt přinese. Bude potřeba architektonický nebo designový návrh? Zasáhne se do vzhledu domu a je třeba jednat se stavebním úřadem? Bude dokonce třeba žádat o zábor, protože se při úpravách přesáhne do chodníku nebo vozovky?
Právě poptávání možných dodavatelů a porovnávání jejich nabídek je časově a často i psychicky velmi náročná část projektu. Pokud nemáte osvědčeného dodavatele nebo chcete vyzkoušet jiného, možná za lepších podmínek, a přitom byste rádi ušetřili čas i nervy, doporučujeme obrátit se na specializované firmy, které pro vás připraví zadávací řízení dle vašich požadavků. Martin Doubek, jednatel společnosti PortalPRO, upřesňuje možnosti takových firem: „Máme prověřené a osvědčené partnery, u kterých ověříme, že jejich cenové nabídky splňují požadavky klienta, sestavíme přehled těch nejvhodnějších včetně položkových rozpočtů a pomůžeme tak klientovi s výběrem vhodného dodavatele nebo dodavatelů.“
Peníze až na prvním místě
Jakmile výbor, ať už s pomocí specializované firmy, nebo vlastními silami, vybere z nabídek vhodného dodavatele, je třeba ověřit financování projektu. Na tomto kroku může někdy celá akce zkrachovat. Je ve fondu oprav dostatek financí? Je třeba vzít si půjčku a kdo nabízí nejlepší podmínky? Lze na projekt využít nějakou dotaci či podporu? Pochopitelně i s těmito kroky může pomoci specializovaná firma. Zvláště, pokud je vhodné využít nějakou dotační podporu. Jde o často spletité a administrativně velmi náročné úkony, které na sebe musí navazovat.
Realizaci je třeba hlídat a hlídat
Je jasno ve financích a je vybraný dodavatel? Nastává další obtížný krok: naplánovat postup prací, jejich návaznost a časové rozvržení. I toto je nanejvýš vhodné ošetřit smluvně včetně sankcí při nedodržení termínů či kvality. Právě průběžná kontrola plnění termínů a sledování kvality dodané práce může být pro členy výboru SVJ nebo správce nemovitostí problém, přece jen k tomu nemusí být dostatečně erudovaní. Pak je rozhodně dobré si takový dozor zařídit.
Administrativa nemusí přerůst přes hlavu
V neposlední řadě musí výbor a správci průběžně vést veškerou administrativní agendu s projektem spojenou, sledovat finanční toky a čerpání prostředků a v závěru i provést i finální inspekci splnění zadání od dodavatele a vypořádat se s fakturací. A ano, i na tuto nepříliš oblíbenou činnost si lze vyžádat odbornou pomoc.
„Firmy jako ta naše dnes prostě odřídí zakázku od A do Z. Přitom ale zadavateli ponechají plnou kontrolu nad celým procesem od žádosti o cenovou nabídku přes realizaci díla až po vyúčtování. A samozřejmě jim u toho ušetří spoustu času,“ ujišťuje Martin Doubek z PortalPRO.
Zaujala vás možnost zařídit rekonstrukci nebo komplexní opravu čehokoli ve vašem bytovém domě tentokrát jinak a s pomocí? Tak ťukněte na ikonu PortalPRO v Tržišti.
Zdroj foto: pixabay.com
______________________________________________________________________
CO VŠE MŮŽETE SE SOUSEDÉ.CZ ZÍSKAT: