Martine, než se zeptám na detaily soběstačného pojízdného domu, zajímá mě samozřejmě motivace. Kde vznikla ta potřeba? Dřevostavby nejsou dneska nic neobvyklého, soběstačné budovy vzbuzují alespoň zájem, ale mobilní domy jsou víceméně raritou. Jak to tedy začalo?
Jsem založením tulák a samotář. Mobilita je mi vlastní. Když jsem žil v Praze, přátelé si často dělali legraci z toho, jak často se stěhuji a měním byty. Baví mě objevovat nová místa. Odjakživa jsem měl blízko přírodě, miluju tu volnost, svobodu a také mám rád krásné výhledy a scenérie. Dlouhodobě jsem pracoval se skauty, takže takový trošku zálesácký způsob života mi není cizí.
Druhou rovinou je energetická soběstačnost. Mám za to, že mezi veřejností koluje řada zkreslených informací. Chtěl jsem si prakticky dokázat, že i dnešní cenově dostupné technologie mi umožní fungovat téměř bez potřeby napojení na pevné sítě. A to aniž bych se musel vzdávat většiny vymožeností civilizace. Jako jsou běžné elektrické spotřebiče, internet, teplá voda, sprcha, kuchyně.
Mým cílem bylo vytvořit mobilní plnohodnotné bydlení, byť minimalistických rozměrů. Takové, které může fungovat kdekoliv, kam ho dokážu po silnici dovézt.
Můžeš tedy s domem do běžného silničního provozu? Jaké peripetie pojízdnost stavby obnášela? Jak je technicky řešeno umístění na podvozku?
Ano, s domkem mohu bez obav na silnici, i na dálnici pokud dodržím minimální povolenou rychlost. Podvozek domku má normálně STK a domek samotný je veden jako náklad. Není s podvozkem pevně spojen, ale je bytelně přimontován. Tento typ domku váží cirka 2,5 t a tahám ho za Toyotou LandCruiser TDI 3 l diesel bez jakýchkoliv problémů i v terénu.
Kde teď bydlíš? Vybíráš si lokalitu podle přírody, umístění práce nebo podle jakých kritérií?
Nyní parkuju v jižních Čechách, kousek od přehrady Orlík. Ano, lokalitu vybírám především podle přírody a možností sportovat a využít okolní krajinu pro psa. Musím brát v úvahu, jestli je pozemek pro domek dostupný. V mém případě je to alespoň mírně kvalitní lesní cesta. A také se musím domluvit s majitelem. Žádná další povolení nejsou potřeba.
Jak dům funguje? Čím svítíš, topíš, odkud bereš vodu, kam vypouštíš splašky?
Elektřinu dodává ostrovní solární systém, prověřil jsem i v zimě a je plně dostačující. Okruh mám na 12 V a přes měnič i na 220 V.
Vytápění, vaření, lednice, ohřev vody zajišťuje propan butanová láhev. I při extrémních mrazech a plném provozu v letošní zimě naprosto vyhovující.
Vodu vozím v integrované 700 litrové nádrži. Koupím ji například v automyčce nebo po dohodě s majitelem načerpám třeba ze studny. Samozřejmě se mohu napojit i na jakýkoliv přírodní zdroj, jako je třeba čistý potok, potom ženu vodu přes 3 kapslový filtr. Jinak rozvody vody jsou klasické, vše řešeno pomocí malého čerpadla a expanzní nádoby. Neodepřel jsem si standardní sprchový kout. Integroval jsem i malou myčku na nádobí.
WC je separační, kompostovací. Chtěl jsem, aby z domku ve finále tekla maximálně šedá voda. Saponáty a chemii nepoužívám. Takže si jen v klidu a míru zasákne do země.
Domek je kompletně zateplen 15 cm minerální vatou.
Kolik m2 vlastně obýváš?
Samotná obytná část má zhruba 10 m2, dopřál jsem si i klasickou postel 160x200 cm, umístěnou na spouštěcím patře. Samostatná, zvenčí přístupná technická a skladová kapsa má asi 2 m2. Samozřejmě především v teplých měsících člověk žije především venku.
Možnost svobodně se odstěhovat, kdykoliv tě napadne je jistě pro mnoho lidí lákavá. Vidíš v tom kromě dobrodružného života i nějaké nevýhody?
Jistě. Takový způsob života se musí skloubit s prací. To je základ. Celkově můj kočovný život může v okolí vzbuzovat nedůvěru a někdy i pohrdání. Ale to jsou ve výsledku jen detaily, které plně vyváží klady, které tento způsob života přináší. A potom jako bonus, je tady příznivá a nízká pořizovací cena, za níž člověk získá plnohodnotné bydlení, navíc mobilní. A také měsíční životní náklady jsou velmi minimální. Nejsem otrokem složenek, nepracuji proto, abych musel platit.
Když už o tom mluvíš, na kolik pojízdný dům vlastně vyšel?
Včetně podvozku a veškerého vybavení asi 550 tisíc. Solární systém i s prací stál 40 tisíc.
Děkuji za rozhovor a přeji spoustu spokojeně odbydlených kilometrů.
(foto: Martin Kučný)