Především začněte tím, že si do kalendáře červeně napíšete datum, do něhož musíte starý byt opustit – takzvaný den „D“. A pak postupujte v kalendáři pozpátku.
„D“ mínus 4 týdny: krabice a doprava
Začněte shromažďovat krabice. Hodí se i ty od elektroniky, ale pozor na jejich velikost – když do nich nacpete celou knihovnu, hrozí, že by je odnesl jedině Zdeněk Srstka ve svých nejlepších létech. Vy ani váš kamarád to nejspíš nedáte.
Kupte si smršťovací a bublinkovou fólii, velké a pevné pytle na odpadky, širokou lepicí pásku, permanentní (toto je klíčové slovo!) fixy a barevné lepící štítky – cca 4 různé barvy (použití vysvětlíme vzápětí).
Jednotlivým pokojům přiřaďte barvy dle štítků. Při balení vždy zabalenou krabici nebo pytel označte příslušným barevným štítkem a popište, co je uvnitř. V novém bytě si pak opět barevně označíte pokoje. Ano, již se to rýsuje… Krabice s příslušnou barvou nastěhujete do pokoje se stejnou barvou. Tím se vyvarujete situace, aby vaše trenky nebo podprsenky skončily v kuchyni a hrnce v ložnici.
Pokud se stěhujete vlastními silami, začněte shánět dodávku či nákladní auto a ochotné kamarády. Jestli sázíte na stěhovací firmu, udělejte si „výzkum“ a zadejte poptávku – ceny i služby se mohou lišit, takže se neváhejte ptát.
„D“ mínus 3 týdny: žádná nostalgie
Ideální čas začít balit. Začněte tím, co nejméně potřebujete – v zimě letní oblečení, v létě zimní. Knihy, CD, porcelánová zvířátka, obrazy, fotky, záložní peřiny, povlečení a ručníky, obsah vašeho dobře zásobeného baru… I když jednu záložní láhev tvrdého si nechte stranou.
Heslo týdne: „bez nostalgie“. I v případě, že se stěhujete do většího, vyhněte se iluzi, že pro všechno se najde místo. Stěhování je jedinečná příležitost, jak se zbavit nepotřebných věcí (neplatí pro vašeho jednookého medvídka). V případě, že máte děti, odložte je během této fáze někam pryč (babička, kamarádi, tábor, lyžák). Pokud totiž zůstanou doma, můžou proces mírně řečeno zkomplikovat: co zabalíte, potomek s neskonalou radostí neuvěřitelně rychle zase rozbalí.
Potvrďte objednávku stěhovací firmě, upřesněte datum a čas, dohodněte velikost potřebného auta (ideální je, když se stěhováci přijdou podívat a sami řeknou, co a jak). Dohodněte, kdy mají auto přistavit.
„D“ mínus 2 týdny: použijte pytlíky
Ještě jste nezačali? Měli byste, jde do tuhého. Balte elektroniku (kabely při odpojení pečlivě popište, případně si propojení domácího kina či hi-fi soupravy vyfoťte – návody k použití se totiž při stěhování zrádně ztrácejí). Rozložte knihovny a všechny skříně a pečlivě je zabalte do smršťovací fólie, která je ochrání. Jednotlivé díly popište, spojovací materiál dávejte do pytlíku, který pak dobře přilepte k jednomu ze zabalených dílů.
Balte i oblečení aktuální sezony a boty. Dámy, během dalších dvou týdnů vážně nebudete potřebovat třicatero lodiček a tucet kabelek. Pánové, a co vaše počítačové hry? Nesměle můžete začít balit i koupelnu – určitě nepotřebujete všechny krémy, sprchové gely a šampony.
„D“ mínus jeden týden: vyjezte lednici
Pokud jste nezačali, máte problém – balte všechno, co vám přijde pod ruku. Ti organizovanější, kteří postupují podle plánu, začínají v této době balit kuchyň (dva hrnky, rychlovarná konvice a dva talíře k životu stačí!). Balte další nábytek, přičemž ne všechen je nutno rozmontovat, některé kusy se lépe stěhují složené. Nechte si jen dvě židle a postel – ty zabalíte až v den stěhování. Sbalte všechnu kosmetiku. Odpojte pračku, myčku, vyjezte lednici, zásoby odvezte k rodičům.
Je-li to možné, začněte převážet vybrané lehčí „kusy“ do nového bytu, protože v tom starém už není přes krabice k hnutí.
Den „D“ minus jeden den: nepropadejte panice
Psa, kočku a děti odvezte k rodičům. Přidejte i fíkus a kaktusy. Stejně tak šperky a cennosti či super křehké věci – při stěhování nebudete mít čas věnovat jim potřebnou péči. Balte vše, na co narazíte po vašich bludných cestách bytem. A nepropadejte panice, ono to nějak dopadne…
Potvrďte si se stěhovací firmou, že přijede v dohodnutý čas. Pokud jste něco nestihli sbalit, dohodněte si s nimi pomoc – téměř nic pro ně není nemožné. Obtelefonujte kamarády, kteří přislíbili výpomoc, zopakujte jim, v kolik mají přijít.
Nařiďte si dva až tři budíky! A jděte brzy spát.
Den „D“: začněte velkými kusy
Pokud jste vůbec šli spát, gratulujeme! Nasnídejte se, není nic horšího než hladový, žíznivý a nervózní organizátor. Vyčkejte na kamarády a stěhováky.
V mezičase peřiny, v nichž jste strávili noc, sbalte do ranečku z prostěradla. Stejně tak tam naházejte vše, co jste ještě našli pod postelí – v případě, že je to spodní prádlo, které nepatří vašemu partnerovi, doporučujeme nestěhovat (jak jsme si již řekli výše, žádná nostalgie!).
Rozložte postel a matrace zabalte do smršťovací fólie, aby se při stěhování neponičily.
Po příjezdu pomocníků začněte stěhovat. Doporučujeme začít velkými kusy; jednak jste ještě plní síly, později by to šlo hůř, jednak si tím uvolníte přístupové cesty. Až dojde na menší kusy, vzpomeňte si na hru tetris – kdo ji hrál, má teď náskok.
V případě, že jste se odevzdali do rukou stěhovací firmy, jděte z cesty. Maximálně odpovídejte na dotazy, které vám klade „šéf“. Když jim nerozumíte, neváhejte se zeptat, jak to myslel. Nikdo vám nebude vyčítat, že jste v transu.
Poslední krabice, pytel, či taška? Výborně! Máte naši úctu a obdiv. Teď už jen vybalit, což je o něco méně stresující, a před vámi je spousta úžasných dní ve vašem novém domově!