První a druhá vlna chataření v Československu
Jako počátek éry chataření v Československu se uvádí 70. léta, ale není to úplně přesné. Už v meziválečném období začala buržoazní vrstva stavět první objekty v kontaktu s malebnou přírodou. Do toho se objevují trampové. Jako první trampská osada je označovaná Ztracená naděje. Byla založena nedaleko Štěchovic v roce 1919. Trampové se inspirovali v dobrodružných knihách o kovbojích a Indiánech. Mnohé z dodnes existujících osad nesou názvy měst a řek Severní a Jižní Ameriky. Tak se například dělníci kopřivnické Tatry v sobotu po pracovní době sbalili a s kytarou vyrazili do osady Orinoko při řece Lubině.
Útlum chalupaření v 90. letech kvůli cestám do zahraničí
V 90. letech došlo k útlumu chatařské a chalupářské kultury. Otevřely se hranice a lidé poznávali nové formy rekreace. Organizované nebo individuální výlety po evropských metropolích, v zimě zájezdy do Alp, v létě dovolené u moře; to vše byly zážitky, které určovaly sociální status každého jednotlivce. Zahraniční cestování u mnoha z nás vyplnilo nejen klíčové termíny, jako jsou jarní a letní prázdniny, ale také víkendy během celého roku. Mezi pátkem a nedělí se dá jet na otočku do Vídně, Říma, Amsterdamu, do Tater nebo třeba do Polska na nákupy. V kalendáři pak není místo pro rekreaci na chatě nebo chalupě.
Mnoho objektů se ocitlo v inzercích v novinách, později na realitních serverech, v kategorii „na prodej“. Ještě před 10 lety byl výběr těchto nemovitostí na oblíbených inzertních stránkách tak velký, že kupující mohli s prodávajícími smlouvat o ceně. To se ale již brzy mělo změnit.
Comeback chalup a chat začal už před 5 lety
Je jasné, že pozornost zpět k chalupám a chatám přitáhla koronavirová epidemie. Po dlouhých 30 letech se znovu zavřely hranice a lidé si vzpomněli na to, jak se rekreovali dříve. Bylo by ale chybou myslet si, že móda chataření a chalupaření, kterou snad už můžeme označit jako třetí vlnu, začala v roce 2020.
„Růst zájmu je vidět přibližně od roku 2015-2016,“ potvrzuje Jan Babka ze společnosti NEXT REALITY. „Lidé zjistili, že chtějí k životu více prostoru, potřebují místo pro rekreaci, ideálně v blízkosti přírody.“ Rekreace v Tatrách, v podhůří Alp nebo u v poslední době populárních Mazurských jezer je krásná, ale Češi mají rádi, když si mohou svůj dovolenkový koutek přizpůsobit k obrazu svému. Je skvělé mít zahrádku, místo pro pejska, tolik populární gril, posezení, kam lze vzít přátele. Tyto možnosti kempinky nebo penziony v cizích zemích neumožňují. Proto si Češi vzpomněli na místo, kam jezdili na dovolenou kdysi dávno, s rodiči nebo prarodiči: na chatu nebo na chalupu.
Comeback této kultury tedy začal už před 5 lety, ale největší nárůst pochopitelně přinesl loňský rok. „V době pandemie byl zájem enormní,“ konstatuje Jan Babka. „Prodali jsme skoro vše, co jsme měli. Dříve byly nejsilnějšími měsíci na prodej tohoto typu nemovitostí duben, květen a červen. Nicméně nyní, vzhledem k situaci, se chaty a chalupy prodávají neustále.“ Jan Babka si také všiml toho, že lidé polevili ze svých náročných požadavků. „Klidně překousnou i to, že na pozemku chybí inženýrské sítě, vodu vyřeší ze studny a podobně. To před pár lety nebylo skoro myslitelné. Top lokality jsou všechny tradiční, kde je příroda, řeka, lesy, ale i dopravní dostupnost. Ale momentálně je situace taková, že z důvodu malé nabídky jsou zájemci rádi, když koupí cokoli.“
Modřín, který vyrostl vysoko
Na místě je vysvětlit rozdíl mezi chatou a chalupou. Chata je objekt určený primárně k rekreaci, za tímto účelem je stavěna i situována. Naopak chalupa po určitou část své existence sloužila jako obydlí. Bývá na vesnici nebo v její blízkosti. V současnosti plní hlavně rekreační roli, i když si může zachovávat své doposud funkční hospodářské zařízení. Do jedné takové chalupy v obci Poniklá se jezdí rekreovat také Marcela Šedivá. K tomuto tématu má rozhodně co říci – nejen že je aktivní chalupářkou, ale navíc úspěšnou realitní makléřkou. Marcela je ředitelkou pobočky NEXT REALITY v Mladé Boleslavi. „Když jsem se narodila, tatínek u chalupy zasadil modřín. Myslel si, že příliš nevyroste a dnes dům přerůstá,“ usmívá se Marcela. Na chalupu s rodinou jezdí 1x týdně, což jí připadá málo. Těší se, až bude moci jezdit častěji. „Naše chalupa se nachází na romantickém místě, v těsné blízkosti u lesa. Jelikož jsme přes týden oba s manželem denně ve styku s lidmi, oceňujeme ten božský klid. Mám ráda místní lidi, sousedy, všichni drží po spolu a kdykoliv potřebujete pomoc, rozhodně Vás nenechají ve štychu.“
S rekreací souvisí také poctivá práce
Co říká ředitelka mladoboleslavské pobočky NEXT REALITY na současný zájem lidí o rekreační objekty? „Poptávka je obrovská. Nejen kvůli zavřeným hranicím, ale především: jsme národ chalupářů. Současná generace chatařů/chalupářů byla od malička zvyklá se v pátek sbalit a odjet s rodiči na každý víkend, ať se dělo, co se dělo, na chalupu. U mě tomu nebylo jinak. Navíc současný život je velmi hektický a kde jinde zvolnit a pročistit si hlavu, než na chalupě?“ Souvisí s tím ale jedna skutečnost, kterou si zájemci neuvědomují. S tímto objektem je obrovská práce. A je jedno, jestli nemovitost koupíte, nebo získáte coby rodinné dědictví. „Můj tatínek poslední roky kvůli vážným zdravotním problémům chalupu tak trochu zanedbával. My se mu snažili pomoci, ale bylo to jeho království a moc si nenechal do ničeho mluvit,“ vzpomíná Marcela. „Jakmile chalupa připadla nám, museli jsme s manželem vyměnit celý vodovodní systém, udělat řadu zednických prací, nátěrů, samozřejmě také musíme sekat trávník. Na chalupě je vždy co dělat. Rozhodně se nenudíme!“, uzavírá Marcela Šedivá.
Nabídky chat a chalup na serveru na NEXT REALITY
Chalupy
Chaty
Více o NEXT REALITY
Přečtěte si také:
Zvětšující se Praha. Příměstské oblasti nestačí, zájemci hledají ve středních Čechách
Jak nejlépe prodat nemovitost za nejvíc peněz?
Zdroj foto: Pixabay.com